Udredningsforløb

Udredningsforløb

Efter en indledende samtale vil der kunne opstartes et udredningsforløb, hvis der vurderes behov for det. En udredning bliver altid individuelt tilpasset og vil have til formål at afklare, hvorvidt barnet eller den unge har særlige vanskeligheder, som medfører et behov for støtteforanstaltninger eller egentlig behandling. Udredningsforløbet består af flere besøg i klinikken, og involverer ofte samarbejde med andre fagpersoner, herunder lærere og pædagoger, for at få et fuldt billede af barnets funktionsniveau i forskellige miljøer. Efter endt udredning vil vi have en klar forståelse af barnets behov, og kan derefter tilbyde en række behandlingsmuligheder. Der vil blive udearbejdet en fyldestgørende erklæring omhandlende udredningen og de fremadrettede anbefalinger omkring barnets støttebehov.

Forældresamtalen

Ved forældresamtalen vil vi have fokus på at få beskrevet barnets udvikling fra fødslen og frem til aktuelt, med fokus på særlige udfordringer og ressourcer indenfor forskellige områder. Vi vil særligt have fokus på barnets sociale og relationelle udvikling, opmærksomhedsfunktion, sproglige og motoriske udvikling samt den følelsesmæssige udvikling. Derudover vil der selvfølgelig være fokus på udviklingen af de udfordringer eller vanskeligheder, som barnet præsenterer på tidspunktet for udredningen

Lægeundersøgelsen

Ved lægeundersøgelsen foretager vi en fysisk undersøgelse af barnet, og her må I som forældre gerne være med. Vi vil spørge ind til barnets oplevelse af kropslige signaler, tidligere eller aktuelle sygdomme og symptomer samt familiære dispositioner. Vi skal derefter lytte på barnets hjerte og lunger og lave en neurologisk undersøgelse, hvor vi undersøger barnets reflekser, motorik og balanceevne.

Mødet med barnet

Ved mødet med barnet afstemmer vi indholdet alt efter barnet/den unges alder og udfordringer, og fokus vil være på at lære barnet bedre at kende samtidig med at vi påbegynder den psykiatriske vurdering. Ved mindre børn vil mødet måske bestå af en legende tilgang, og ved ældre børn/unge vil vi have en samtale ud fra billeder eller specifikke spørgsmål.

Udfyldelse af spørgeskema

Ved udfyldelse af forskellige spørgeskemaer vil I ved første samtale modtage forskellige skemaer tilpasset barnets alder og udfordringer. Skemaerne vil for det meste skulle udfyldes af både forældre og lærer/pædagoger, og ved de lidt ældre børn og unge vil der også være selvrapporteringsskemaer. Vi vejleder jer i første samtale omkring udfyldelsen, og beder jer om at returnere skemaerne inden en bestemt dato. Det er vigtigt at denne dato overholdes, så vi undgår at tidsrammen for udredningsforløbet forlænges.

Interviews og psykologiske undersøgelser

Ved interviews og psykologiske undersøgelser vil barnet eller den unge blive præsenteret for forskellige undersøgelser, der vil være individuelt tilpasset. Ved udredning for opmærksomhedsforstyrrelser vil det ofte være en computerbaseret opmærksomhedstest og en kognitiv test foretaget af en psykolog, og ved udredning for autisme-spektrumforstyrrelse vil det oftest indebære en autisme-diagnostisk observation (ADOS-undersøgelse) samt en kognitiv test foretaget af en psykolog.

Tilbagemelding

Ved tilbagemelding vil I når udredningen er gennemført, komme til en samtale, hvor vi formidler konklusionen af udredningen. I får således en tilbagemelding på undersøgelsernes resultater og vores faglige vurdering og konklusion, ligesom vi sammen taler om vores videre anbefalinger ud fra vores kendskab til barnets profil. Udredningsforløbet inkluderer en kortfattet skriftlig konklusion af undersøgelsesforløbet samt vores anbefalinger i forhold til at få barnet/den unge tilbage i trivsel.

Der er mulighed for at tilkøbe en mere fyldestgørende erklæring, der opsummerer og sammenfatter undersøgelsesforløbet og de enkelte undersøgelsesresultater og giver en samlet beskrivelse af barnets profil med fokus på ressourcer og udfordringer. I denne erklæring, vil der også gives målrettede anbefalinger rettet mod skolemiljø, kommunale tiltag og hjemmemiljø.